نوشته شده توسط : بهزاد

بازیافت بتن با رعد و برق/ کاهش آلودگی های زیست محیطی!

به گزارش خبرگزاری مهر، بتن از جمله مصالحی است که به وفور در ساختمانها، دیوارها، پلها و پارکینگ ها دیده می شود. در واقع می توان کتابهای زیادی در مورد تمامی مناطقی نوشت که بتن در آنها استفاده می شود.

مخلوطی از سیمان، ماسه و آب که بتن را می سازد طول عمر بسیار زیادی دارد اما پس از مدتی ساختمانها و دیگر سازه های ساخته شده از بتن قدیمی و سپس تخریب می شوند و هر ساله با کوه هایی از بقایایی از بتن مواجه می شویم. در سال 2010 فقط در آلمان حدود 130 میلیون تن زباله بتنی تولید شد.

محیط زیست از تولید بتن بسیار متضرر می شود. تولید سیمان به عنوان ماده اصلی ساخت بتن در ایجاد هشت تا 15 درصد تولید دی اکسید کربن جهان دخالت دارد.

از سویی، بازیافت بتن بسیار محدود است؛ خرد کردن بتن میزان قابل توجهی گرد و غبار تولید می کند و در آن بتن به سنگ ریزه هایی تبدیل می شود که می توان در صنایع مختلف از آن استفاده کرد.

گروه فناوری بتن در آلمان راه حلی را برای این مشکل ارائه کرده اند. راهبرد جدید آنها می تواند بتن را با کارایی و اثربخشی بازیافت کند: راز آنها استفاده از رعد و برق است.

رعد و برق بیشتر ترجیح می دهد از بین هوا و آب عبور کند نه اجسام جامد. اما این محققان آلمانی با استفاده از یک مطالعه 70 ساله که نشان می داد می توان طی دوره بسیار کوتاهی (کمتر از 500 نانوثانیه)  رعد و برقی ساخت که می تواند از آب عبور کرده و وارد جامد شود.

زمانی که رعد و برق به زباله های بتنی برخورد می کند، در طول مسیری که کمترین مقاومت را دارد سفر می کند یعنی موانعی بین سنگ های سیمان و ماسه.

این اقدام بتن را از هم می پاشد و آن را به مولفه های پایه تبدیل می کند و این حداکثر میزان بازیافت است.

خوشبختانه این فرایند فقط نظری نیست. محققان آلمانی توانسته اند رعد و برقی را در محیط آزمایشگاه تولید کنند که بتن را با سرعت یک تن در ساعت بازیافت می کند. این پژوهشگران پیش بینی می کنند سرعت 20 تن در ساعت می تواند بهره وری مطلوبی را به دست آورد. چنین شیوه بازیافت بتنی طی دو سال آینده به بازار عرضه می شود.

اگر این پیش بینی درست از آب درآید می توانیم در نهایت شاهد بهبود چشمگیری در بازیافت بتن در سراسر جهان باشیم. این بازیافت به آن معناست که سیمان جدید کمتری ساخته می شود، که از نظر تئوری میزان انتشار دی اکسید کربن جهانی را کاهش می دهد.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.
سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: بتن , بازیافت بتون , عمران , شهر24 , آگهی رایگان ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 خرداد 1398 | نظرات ()
نوشته شده توسط : بهزاد

 

اخبار,اخباراجتماعی,پروژه بتن غلطکی

 

 اخبار اجتماعی  -  بتن به جای آسفالت

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: پروژه بتن غلطکی تجربه‌ نو و جدیدی است که باید منتظر بود تا کارکرد و نتیجه آن را ببینیم و بتوانیم قضاوت نهایی داشته باشیم.

داوود کشاورزیان در بازدید از پروژه بتن غلطکی در جاده شرف‌آباد کرمان، گفت: در این پروژه به جای آسفالت از بتن استفاده شده است و ما درجاهایی که امکان پذیر باشد از بتن استفاده کنیم .

وی با بیان این که در سطح کشور نمونه هایی مانند این پروژه اجرا شده است، گفت: این طرح فعلا در مرحله تحقیق و آزمایش است و طرح در کرمان با مشارکت مرکز تحقیقات وزارت راه وشهرسازی درحال اجراست.

کشاورزیان تصریح کرد: پروژه بتن غلطکی تجربه‌ نو و جدیدی است که باید منتظر بود تا کارکرد و نتیجه آن را ببینیم و بتوانیم قضاوت نهایی داشته باشیم.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: این طرح در یزد ،فرودگاه مهرآباد و پرند اجرا شده اما هنوز در در مرحله آزمایش وتحقیق است.

مدیر کل را و شهرسازی استان کرمان نیز در حاشیه بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی از پروزه‌ بتن غلطکی در جاده شرف‌آباد کرمان با بیان اینکه بتن غلطکی در درازمدت بسیار به صرف تر از آسفالت است اظهار کرد: در کشور ما استفاده از بتن غلطکی در راهها ، تجربه‌ نو وجدیدی است که در دنیا در حال انجام است.

خداداد مقبلی افزود: در این روش به منظور کاهش لغزندگی جاده و عملکرد بهتر سیستم ترمز خودروها و همچنین افزایش مقاومت زیرسازی جاده، لایه 4 سانتیمتری آسفالت بر روی آن قرار می‌گیرد.

مدیر کل را و شهرسازی استان کرمان با بیان این که عمر آسفالت بین 10 تا 15 سال است، گفت: عمر بتن غلطکی بین 30 تا 50 سال است بنابراین این اختلاف دوامی کمک می کند که بتن غلطکی از لحاظ قیمتی به صرفه تر از آسفالت باشد .

وی خاطرنشان کرد: این طرح هم اکنون در مرحله آزمایش و تحققیاتی است و چنانچه خوب جواب دهد در راههای اصلی و روستایی می توانیم از این طرح استفاده کنیم و آن را گسترش دهیم.

مدیر کل راه و شهرسازی استان کرمان همچنین گفت: بتن غلطکی در دراز مدت به صرفه تر از آسفالت است و مشکلات زیست محیطی نیز ندارد.

بازدید از راههای استان، افتتاح دو پروژه راهسازی و سفر به بم در سالروز زلزله بم را از جمله برنامه‌های سفر معاون وزیر راه و شهرسازی به کرمان بود.

برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24مراجعه کنید.

 

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.



:: برچسب‌ها: بتن , وبلاگ بتن , همه چیز در مورد بتن , دنیای بتن , شهر24 ,
:: بازدید از این مطلب : 52
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 1 خرداد 1398 | نظرات ()