نوشته شده توسط : بهزاد

اساسا دو هدف‌ اصلی‌ در نوشتن‌ طرح‌ توجیهی وجود دارد. هدف‌ اول‌ و مهمتر آنست‌ که‌ از این‌ طرح‌ در طول‌ عمر کسب وکار خود به‌عنوان‌ راهنما استفاده‌ کنید. این‌ طرح‌، نمونه‌ والگوی‌ کسب وکار شما خواهد بود و برای‌ نگاه‌ داشتن‌ شما در مسیر درست‌ بکار می‌رود. طرح‌ شما برای‌ آنکه‌ دارای‌ ارزش‌ باشد باید با زمان‌ پیش‌ رود. اگر شما‌ طرح تجاری تهیه نمایید که‌ از زمان‌ جلوتر است‌ از بسیاری‌ از مشکلات‌ و ناکامی‌ها پرهیز کرده‌ و آنها را حذف‌ خواهید کرد .
  دوم‌ آنکه‌ اگر بدنبال دریافت وام هستید یا قصد استقراض دارید طرح‌ تجاری‌ موردنیاز است‌. این‌ طرح‌،اطلاعات‌ مفصلی‌ در مورد تمامی‌ جنبه‌های‌ عملیات‌ گذشته‌ و فعلی‌ شرکت‌ را در اختیار وام‌دهنده‌ قرار می‌دهد و پیش‌بینی‌های‌ آتی‌ را نیز عرضه‌ می نماید.

در ابتدای‌ هر بخش‌ از طرح‌ تجاری‌ به‌هر یک‌ از این‌ پرسش‌ها در یک‌ پاراگراف‌ پاسخ‌ دهید. سپس‌ با تشریح‌ هر کدام‌ از آن‌ مطالب‌ در متن‌ به‌کار ادامه‌ دهید.

  طرح‌ تجاری‌ هیچ محدودیتی‌ از نظرحجم یا تعداد صفحات ندارد. بطور متوسط‌ طرح‌ تجاری‌ در30 تا 40 صفحه‌ تهیه می شود‌. طرح‌ را به‌بخش‌های‌ مختلف‌ تقسیم‌ کنید. درمورد کارهایی که باید صورت بگیرند زمانهای شروع و ختم هر کار را تعیین کنید. نوشتن‌ طرح‌ تجاری‌ موثر به‌نظم‌، صرف‌ وقت‌ و نگارش‌ نیاز میباشد.

متن‌ طرح‌ تجاری‌ باید دقیق‌ بوده‌ و بیشترین‌ میزان‌ اطلاعات‌ ممکن‌ را در بر داشته‌ باشد. این‌ امر به‌نظر متناقض‌ می‌آید اما می‌توانید این‌ مسئله‌ غامض‌ را با استفاده‌ از روش‌ واژگان‌ کلیدی‌ حل‌ کنید. کلید واژه‌های‌ زیر را روی‌ کارتی‌ بنویسید و آن را به ‌هنگام‌ نوشتن‌ در مقابل‌ خود قرار دهید.

طرح‌ تجاری‌ هیچ محدودیتی‌ از نظرحجم یا تعداد صفحات ندارد. بطور متوسط‌ طرح‌ تجاری‌ در30 تا 40 صفحه‌ تهیه می شود‌. طرح‌ را به‌بخش‌های‌ مختلف‌ تقسیم‌ کنید. درمورد کارهایی که باید صورت بگیرند زمانهای شروع و ختم هر کار را تعیین کنید. نوشتن‌ طرح‌ تجاری‌ موثر به‌نظم‌، صرف‌ وقت‌ و نگارش‌ نیاز دارد.

  با تهیة‌ فهرست‌ اسناد به‌ هنگام‌ نوشتن‌ متن‌ در زمان‌ صرفه‌جویی‌ می‌کنید. مثلاً چنانچه‌هنگام‌ نوشتن‌ در مورد ساختار قانونی‌ و حقوقی‌ کسب وکار خود متوجه شدید که به نسخه ای‌ از توافق‌نامة‌ همکاری‌ نیاز دارید، این‌ توافق‌ نامه‌ را در فهرست‌ اسناد اضافه‌ نمائید. به‌هنگام‌ تکمیل‌ هر‌ بخش‌ از طرح تجاری‌  فهرستی‌ نیز از اسناد مورد نیاز تهیه‌‌کنید.

 با به‌خاطر داشتن‌ این‌ مطالب‌ می‌توانید تهیه‌ طرح‌ تجاری خود را آغاز کنید. با مطالعه این مطلب تصویری‌ از روند تهیه طرح‌ تجاری‌ بدست‌ خواهید آورید.

 چگونه طرح توجیهی بنویسیم ؟ – نکاتی برای نوشتن طرح کسب و کار [قسمت اول]

خلاصه مدیریتی که تشریح کننده رنوس اهداف و دیدگاه های شما باشد :

اولین بخشی که باید در طرح خود بیاورید و معمولا از حدود ? الی ? صفحه بیشتر نباید تجاوز کند خلاصه مدیریتی نام دارد. خلاصه مدیریتی استراتژی کسب و کار شما را معرفی می نماید و مطمئنا مهمترین بخش برای مدیران و موسسات اعتباری است. توجه داشته باشید که اکثر مدیرانی که قرار است به به جریان افتادن پرونده طرح شما برای دریافت کمک و حمایت مالی تایید کنند همیشه دچار مشکل کمبود وقت هستند و از این رو نباید انتظار داشته باشید که با دقت کامل برای خواندن طرح شما که در چندین صفحه تهیه شده وقت بگذارند.

برای اینکه بتوانید در عرض چند دقیقه اهداف و اولویت ها و برنامه های خود را برای آنها بازگو کنید باید مطالب کل طرح را به صورت اجمالی و قانع کننده همراه با اعداد و ارقام پیشنهادی در صفحات محدودی به صورت تایپ شده در اختیار آنها قرار دهید. اگر شما نتوانید در دو, سه صفحه مسئول رسیدگی به برنامه کسب و کار خود را قانع کنید که طرح کسب و کارتان قابل اطمینان و ارزشمند برای سرمایه گذاری است مطمئن باشید که جلسه را دست خالی ترک خواهید کرد.

همچنین این خلاصه به عنوان یک ابزار ارتباطی برای کارمندان و مشتریان بالقوه شما که نیاز دارند از ذهنیات و اندیشه شما آگاه شوند دارای اهمیت زیادی است.

 

اهداف شرکت شما :

در چند پاراگرف اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را برای شرکت تشریح کنید. بیان کنید که طبق برنامه ریزی های خود در چه مدت زمانی به این اهداف دست خواهید یافت؟ در بازاری که برای کسب و کار خود در نظر گرفته اید مشتریان شما چه کسانی خواهند بود و بر کدام بخش از بازار تمرکز خواهید کرد و هدف از این انتخاب ها را بیان نمایید.

 

خدمات یا محصولاتی که در طرح شما پیشنهاد شده :

نکته ای که در این بخش مورد توجه قرار می گیرد تفاوت ها و مزیت هایی است که کالاها و خدمات شما با سایر محصولات بازار دارد. در این بخش باید به صورت دقیق کالاها و یا خدماتی را که پس از اجرای موفق طرح قابل ارائه هستند را معرفی و با محصولات مشابه بازار داخل و بین الملل مقایسه نمایید و علل برتری طرح خود را در مقایسه با آنها از نظر کمی و کیفی بیان نمایید.



شرح مختصری از چگونگی آغاز به کار شرکت :

به صورت واضح اساس شکل گیری و آغاز به کار شرکت را شرح دهید و نحوه رسیدن به ایده و شروع این کسب و کار را توسط خود و یا همراه با شرکایتان را بیان نمایید. در این قسمت باید سعی کنید از نکته ها و اصولی که موسسه اعتباری طرف شما بر آن تاکید دارد استفاده کنید و دغدغه های خود را با چالش های آنها همسان سازید. به عنوان نمونه اگر با یک بانک یا شرکت که اولویت را بر صادرات و واردات گذاشته برای فعالیت های تولیدی وارد مذاکره نشوید یا اگر به این کار دست زدید از ظرفیتهای طرح خود برای امر صادرات و واردات سخن بگویید.

کشش بازار برای کالاها و خدمات شما :

به خاطر داشته باشید که شما مجبور هستید تا موسسات اعتباری, کارمندان و دیگر افراد موثر و فعال در بازار مورد نظر خود را برای حمایت، همکاری، خرید و سرمایه گذاری متقاعد سازید. شما برای این بخش نیازمند انجام تحقیقات گسترده ای هستید.

اگر کسب و کار مورد نظر شما در محیط وب شکل خواهد گرفت یا هم در اینترنت و هم در محیط فیزیکی قابل پیاده سازی است باید کشش بازار منطقه ای و بین اللملی را برای طرح مورد نظر خود تعیین نمایید.

نحوه تنظیم و ارائه طرح کسب و کار :

مسائلی وجود دارد که در بهتر شدن برنامه کسب و کارشما اثر گذارند و بهتر است در نوشتن طرحتان به آن‌ها توجه نمایید.

 



:: بازدید از این مطلب : 6
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 فروردين 1400 | نظرات ()